Isnin, Februari 01, 2010

Cara Mengunci Folder

Adakah anda mempunyai fail dokumen penting? tapi tidak tahu hendak simpan di mana, dan bimbang dokumen anda diceroboh oleh pihak lain, atau anda telah mencuba pelbagai jenis perisian untuk kunci dokumen penting, tetapi hampa kerana kesemuanya gagal. saya pasti ramai yang telah mencuba pelbagai jenis perisian untuk kunci folder penting (Folder Locker), kebanyakan perisian disyaratkan supaya anda membeli lesen, ada juga perisian percuma.

Kini anda boleh kunci folder penting tanpa menggunakan sebarang perisian! anda hanya perlu masukkan beberapa kod mudah, selepas itu anda boleh simpan pelbagai maklumat penting dan rahsia di dalam folder yang telah anda setkan password, hanya anda seorang sahaja yang dapat akses ke folder tersebut!

Di bawah ini adalah langkah untuk mencipta Folder Locker :

1)- Buat folder baru dan namakannya kepada Locker

2)- Muat turun atau copy kesemua kod dalam link di bawah

3)- Paste kan kesemua kod ke dalam fail Notepad

4)- Tukarkan “taip password anda di sini” kepada password anda sendiri :

5)- Kemudian save fail Notepad tadi, pilih nama fail mengikut nama kegemaran anda, dan di akhirnya tambahkan .bat (contohnya : folder-rahsia.bat)

6)- Hasilnya anda akan lihat dua fail yang telah anda cipta, folder dan fail BAT :

7)- Untuk kunci folder, anda hanya perlu Double klik pada fail BAT (Notepad), taip Y dan tekan ENTER

8)- Manakala untuk membuka folder yang telah anda kunci, Double klik fail BAT (Notepad), kemudian masukkan password anda dan tekan ENTER

Selesai!..kini anda boleh simpan segala data-data dan maklumat penting ke dalam Folder Rahsia yang telah anda cipta. Mudah kan? tanpa menggunakan sebarang perisian!



Selamat Mencuba!..:-)
Sumber : PC Islam

Related Posts with Thumbnails